De overname heeft geen personele consequenties, stelde topman Dick Boer van Ahold. Hij gaf aan dat de onlinemerken albert.nl en Bol.com naast elkaar blijven bestaan. Ahold wil Bol.com onder meer gaan gebruiken om de onlineverkopen in Nederland en België te stuwen. Ahold gaat verder kijken hoe de Bol.com-producten in de winkels van Albert Heijn passen.
Een van de dingen waar Ahold aan denkt is de al eerder aangekondigde introductie van afhaalpunten. Naast de winkels en de mogelijkheid van online bestellen en thuisbrengen, ziet de winkelketen ook hier veel toekomst in. ,,Drie verkoopkanalen biedt nog meer gemak voor de klant. We zullen ook zeker gaan kijken of er combinaties mogelijk zijn in het aanbod van onze merken Etos, Gall & Gall, Albert Hein en ook Bol.com”, aldus een woordvoerder.
Uitbreiden
Topman Boer wil verder investeren in Bol.com, zodat het verder kan groeien en de leidende positie in online retail kan uitbreiden. ,,Bol.com is een van de beste onlinebedrijven in Europa. De operationele kracht in non-food van Bol.com zal leiden tot een aanzienlijke uitbreiding van onze online aanwezigheid, naast het bestaande aanbod van albert.nl.”
Bol.com behaalde in 2011 een omzet van 355 miljoen euro. De webwinkel biedt een assortiment aan producten zoals boeken, elektronica en speelgoed. Bol.com is naar eigen zeggen de meest bezochte retailwebsite van Nederland met 3,4 miljoen actieve klanten en in 2011 meer dan 17 miljoen verkochte artikelen.
350 miljoen euro
Ahold neemt onlineretailer Bol.com over van de investeringsmaatschappijen Cyrte Investments en NPM Capital. Het supermarktconcern betaalt 350 miljoen euro in contanten voor het bedrijf.
De overname draagt naar verwachting direct bij aan de winst per aandeel van Ahold. Bol.com wordt het vijfde 'retailmerk' van Ahold, naast Albert Heijn, Etos, Gall & Gall en albert.nl. De directie van Bol.com verandert niet.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl